2011. február 2., szerda

A gasztroérzékiség birodalma


A Múzsa: Alexa Christie
Az ihletet adó étel: Retro ételek kicsit másképp: mascarponés, szalonnás gombaraguval töltött krumpli



Nagyon szeretem az egytálételeket, amikor megvan az alap és csak pakolunk bele vagy rá mindenfélét, ízlés szerint. Talán azért is kedvelem ezeket a finomságokat, mert minden mással is így vagyok: a foltvarrással, gyöngyfűzéssel, az írással - és magával az élettel is. 
Van az alap élethelyzetem és pakolok bele vagy rá, amit tudok, amit lehet, aminek örülök. Kerül bele olyasmi is, amit nem nagyon szeretek, amitől kiráz a hideg, ám végül kiderül általában, hogy üröm is kell az örömbe, mert így lesz harmonikus a végkifejlet.
Aztán persze sokszor változik az alap és akkor a hozzávalók is módosulnak, de szilárdan hiszem, hogy többnyire tőlünk függ, ízlik-e az életünk vagy sem.
Ahogy már írtam, a főzés nekem nem jelentett túlzott örömöt, egyrészt a hiányos főzéstechnikai tudásom miatt, másrészt más mindig jobban foglalkoztatott, sajnáltam a konyhában töltött időt. Hogy ez megváltozott, azt a kényszer szülte. Az, hogy kifejezett örömöm telik a sütés-főzésben azt pedig Krisztának köszönhetem. Amikor elkezdtem nézegetni, olvasgatni az oldalát, arra gondoltam, hogy még senki nem írt olyan lelkesedéssel egy-egy ételről, senkiből nem áradt az a túláradó szeretet az ételek iránt, mint belőle. Tomához hasonlóan tiszteli a nyersanyagokat, a munkás kezeket, amik előállítják vagy konyhakészre készítik azokat. Ami plusz Krisztánál az nemcsak a nőiségéből, hanem személyiségéből fakad. Személyesen nem ismerem őt, de az az érzésem, hogy mindent magas hőfokon csinálhat, nemcsak a főzést. Szerintem meg sem áll egész nap, bármit tesz éppen, ha a gyerekeit viszi iskolába vagy edzésre, ha utazást szervez, ha tévét néz, azt teljes fizikai és érzelmi erőbedobással teszi. Ha receptet ír, akkor sem elégszik meg a tőmondatokkal, csak úgy áradnak belőle a szavak - mindenkit magával ragad.
Fantáziája, kreativitása kimeríthetetlen. Minden alapanyagról eszébe jut egy étel. Minden ételről eszébe jut egy másik étel. Szélesen és mélyen hömpölygő folyam ő. Nézd csak meg a fotóit! Olvasd el a bejegyzéseit! Nem fogsz tudni szabadulni tőlük és Krisztától sem. No és attól a kellemes érzéstől sem, hogy az ételei és a leírásai érzéki örömöt okoznak. Amikor hatásukra elindul a nyálelválasztásod, amikor a nyelved hegyén érzed az elomló húsok zamatát, amikor meglátod a dundi fokhagymákat és az aranyló húslevest, amikor ránézel a kicsorduló zöldfűszeres olvadt vajra, amikor behunyod a szemed a remegő főtt hús láttán, amitől Te is megremegsz - úgy érzed, kedvesed épp pávatollal csiklandozza a hátad. Hát ez vár rád, ha az oldalára kattintasz. Úgyhogy jól vigyázz...!
Én így lettem örömmel főzőcskéző és örömevő. Előbbiben amatőr vagyok, az utóbbit profi szinten művelem.
S legnagyobb örömömre új blogot is nyitott a napokban Kriszta. Hajaj, mi lesz itt?!



7 megjegyzés:

  1. Aranyos írás, köszönöm szépen a méltatást!
    Kedves szavaid olyan jól estek, mint erdei gombás-gouda sajtos melegszendvics éjfél után!...:-)

    VálaszTörlés
  2. Szívesen, máskor is :)
    Az éjjeli majszolgatást szerintem csak Te engedheted meg magadnak. Kivéve, ha megígéred, hogy éjfél után semmi sem hízlal :)

    VálaszTörlés
  3. Most felvettelek mindkét saját bloglistámba. Nem cserébe, hanem mert megérdemled!...:-)

    Ma olyan kis pajkos vagyok!
    :-)))

    VálaszTörlés
  4. Ó, köszönöm! :)
    Látom, hogy pajkos vagy. Jó is az... :)

    VálaszTörlés
  5. Nahát, nahát... Mivel ezen a lapon az új poszt két régebbi közé került (?!?) nem tekertem le (úgy is hideg van odakinn :-) és nem vettem észre, csakis közvetve...
    BeaFiam, ez a nap igen termékeny volt :-D Hiába gyömöszölöd vissza, egyszer csak kitör s eget kér. Vagy kéreget :-P
    (Ez persze idézet.)

    VálaszTörlés
  6. Mormogi, annak örülök a legjobban, hogy a "s eget kér" Nálad nem íródott egybe és nem duplázódott a "g".
    Hogy ilyen szép magyarul alkotódott meg a megjegyzésem, csakis Neked köszönhető! :DDD

    Még jött volna belőlem más is, csak időm nem volt rá. Saját magam elfojtom a tehetségem... :)
    De legalább azt képzelem, hogy van.

    VálaszTörlés